Autodrom Główna Kontakt Agencja
 
  AUTODROM : Kariera wyścigowa

O Agencji
Współpraca
Kontakt
..
Kalendarz
FAQ
 
Maj20

Bezpieczeństwo

 Bezpieczeństwo
Zagadnienia bezpieczeństwa są jednymi z najważniejszych w sporcie samochodowym.
Chodzi tu zarówno o bezpieczeństwo samego zawodnika, jak również innych uczestników wyścigów samochodowych, a więc także mechaników i kibiców.

Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA), do której należy również Polski Związek Motorowy, bardzo dba o kwestie bezpieczeństwa na torze.
W niektórych seriach wyścigowych, a zwłaszcza w Formule 1, działają organizacje stowarzyszające samych zawodników, którzy spotykają się raz na jakiś czas, aby przedyskutować problemy dotyczące bezpieczeństwa. Wnioski z takich spotkań przekazywane sa właśnie FIA, która jest w stanie wprowadzić odpowiedznie zmiany w regulaminie wyścigów jeśli uzna, że przedstawione propozycje są zasadne i zwiększą bezpieczeństwo na imprezach wyścigowych.

Kombinezon kierowcy wykonany jest z tkaniny odpornej na ogień, prąd i uszkodzenia mechaniczne. Tkanina ta jest także lekka, odpowiednio elastyczna i przewiewna oraz dobrze odprowadza wilgoć. Rękawice są ognioodporne i bardzo cienkie, żeby nie ograniczały ruchów kierowcy, podobnie jak podeszwy butów umożliwiające swobodną pracę stóp na pedałach. Wszystkie inne warstwy ubrania noszone pod kombinezonem, w tym bielizna, jest również ognioodporna i wygodna, spełnia te same wymagania.

Pasy bezpieczeństwa są tak zaprojektowane by kierowca mógł szybko opuścić kokpit, dlatego jednym ruchem musi uwolnić wszystkie pasy trzymające ramiona, miednicę i nogi.

Kierowca ma na ramionach ramę (system HANS), która wspiera i chroni ręce i kark. Do niej podpięty jest hełm dwoma elastycznymi paskami.


Tory są ogrodzone bardzo wysokimi ogrodzeniami, by zabezpieczyć widzów i obsługę przed odpadającymi częsciami rozbitego bolidu. Miejsca, na których rozwijane są bardzo duże prędkości, opróćz ogrodzenia z opon mają dodatkowe bariery, które pochłaniają energię zderzenia przy dużych prędkościach.

W miejscach, gdzie przy dużych prędkościach łatwo wypaść z toru, ustawione są tzw. pułapki żwirowe. Jest to pas grubo wysypany żwirem lub specjalnym tworzywem. Tworzy się tam tarcie, dzięki czemu stawiany jest duży opór i samochód szybko traci prędkość.

Każdy wyścig musi mieć opiekę medyczną. Wysoce wykwalifikowane zespoły ratownicze są zawsze gotowe do pracy, by na torze pojawić sie w ciągu kilkudziesięciu sekund.

FIA założyła własny Instytut Bezpieczeństwa Sportów Motorowych.

Inne artykuły z tego tematu:

GŁÓWNA :: O AGENCJI :: WSPÓŁPRACA :: FAQ :: KALENDARZ :: KONTAKT